Tichý zabijak – vysoký krvný tlak

Na Slovensku, podľa štatistík, je polovica obyvateľstva hypertonická, teda trpí na vysoký

krvný tlak. Keďže hypertenzia „nebolí“, táto sitácia spôsobuje problémy s včasnou

diagnostikou. Preto sa hypertenzia, podobne ako cukrovka, označuje za „tichého zabijáka“,

skrytú „mínu“. S týmto ochorením ide ruka v ruke obezita, vysoký cholesterol a cukrovka.

Čo s tým má vysoký cholesterol spoločné? Cholesterol je voskovitá látka, ktorá spolu s tukmi

a olejmi patrí do skupiny lipidov. Je nevyhnutnou zložkou všetkých buniek nášho tela a má

osobitnú úlohu pri tvorbe mozgových buniek a niektorých hormónov. Väčšina cholesterolu v

organizme sa tvorí v pečeni. Je to pre ľudský organizmus dôležitá látka, je súčasťou

membrán, enzýmov a hormónov, je teda pre nás nevyhnutný. Mnohí ste určite počuli, že

cholesterol sa delí na dobrý (HDL cholesterol lipoproteíny s vysokou hustotou) a zlý (LDL

cholesterol sú lipoproteíny s nízkou hustotou).

webmd_rm_photo_of_hypertension_illustration

LDL cholesterol, roznáša tuk po tele a je objemný, chumáčovitý a lepkavý. Pri priaznivých

podmienkach sa LDL cholesterol lepí na steny tepien a zužuje ich (proces sa nazýva

ateroskleróza). Tieto zmeny spätne vedú k tomu, že krv sa viac zráža. Pri vytvorení zrazeniny

a zablokovaní zúženej tepny môže dôjsť k srdcovému infarktu alebo mozgovej mŕtvici.

Množstvo LDL cholesterolu ovplyvňuje aj výživa.

HDL cholesterol odpratáva tuk a vracia ho do pečene. Vysoká hladina HDL cholesterolu

znamená, že v tepnách sa tuk ukladá s menšou pravdepodobnosťou. Vysoký pomer

HDL:LDL, t. j. vysoká hladina HDL cholesterolu v pomere k LDL cholesterolu, chráni

človeka pred ochorením srdca. Telesná aktivita a zdravé stravovanie pomáhajú zvyšovať

hladinu HDL cholesterolu.

Ak chceme znížiť hladinu zlého cholesterolu v krvi, mali by sme v prvom rade zmeniť svoje

stravovacie návyky. Stravu by sme nemali upravovať vyprážaním a pečením, ale mali by sme

dať prednosť vareniu, duseniu a vareniu v pare. Mali by sme sa vyhýbať cigaretám. Nikotín

totiž zvyšuje krvný tlak a znižuje hladinu prospešného cholesterolu.

Nemali by sme piť kávu, pretože kávové zrná obsahujú látku, ktorá zvyšuje škodlivý

cholesterol – takzvaný kafestol. Ak si nemôžeme šálku kávy ráno odpustiť, stavme radšej na

prekvapkávanú. Kafestol sa totiž dobre viaže na papierový filter. Ďalej by sme sa rozhodne

mali snažiť obmedziť príjem alkoholu. Hoci dve až štyri deci vína denne majú pozitívny

vplyv na kardiovaskulárny systém, na hladinu cholesterolu v krvi priaznivý účinok bohužiaľ

nemajú. A nakoniec – mali by sme sa vyvarovať stresu. Kvôli nemu sa totiž v tele vylučuje

adrenalín a kortizol, ktoré tiež stoja za zvýšením hladiny zlého cholesterolu.

obezita významne zvyšuje hodnoty cholesterolu. Ak teda chceme optimalizovať tieto

hodnoty, mali by sme si strážiť váhu. Neoddeliteľnou súčasťou nášho života by sa preto mali

stať pohybovej aktivity. Odporúča venovať sa aeróbnym aktivitám, medzi ktoré radíme beh,

rýchlu chôdzu, jazdu na bicykli, plávanie. Za ideálny sa považuje taký pohyb, počas ktorého

sa naša tepová frekvencia pohybuje v rozmedzí 60 až 75% našej maximálnej tepovej

frekvencie. Maximálnu tepovú frekvenciu vypočítame tak, že od čísla 220 odpočítame svoj

vek. So zmenou váhy súvisí aj zmena stravovania, kde by sa mali pravidelne a v dostatočnom

množstve objavovať rastlinné tuky, zelenina, ovocie a strukoviny.

Zvýšte prísun potravín bohatých na vlákninu (zelenina, ovocie, celozrnné jedlá, orechy

a strukoviny, najmä sója). Uprednostňujte celozrnné jedlá (múka, ryža, jačmeň, cestoviny,

ovos).

Boj proti vysokému cholesterolu je dobré podporiť vitamínmi a minerálmi. Obzvlášť

účinnými sú Nutrilite lecitín a vitamín E, ktorý je schopný na seba cholesterol naviazať a

následne ho rozpustiť. Pomáha tak pri transporte tukov v tele a rozpúšťa už vytvorené

cholesterolové usadeniny. Okrem iného je dobrým pomocníkom pri znižovaní hmotnosti a

optimalizácii krvného tlaku. Podobne dôležitý je aj vitamín E. Bolo preukázané, že zvyšuje

hladinu dobrého cholesterolu a znižuje hodnoty zlého cholesterolu.

Ďalší prípravok, ktorý pomáha znižovať hladinu triglyceridov – tukov v krvi je Nutrilite

omega 3 mastné kyseliny.

91818

Tie bránia usadzovaniu tuku v cievach. Tieto totiž na rozdiel od

čerstvých rýb neobsahujú olovo, ortuť, kadmium a iné ťažké kovy. Tieto doplnky ešte

doložíme Nutrilite coenzym Q10-kou. Ak totižto beriete lieky na vysoký cholesterol, tieto

totiž často negatívne ovplyvňujú hladinu tohto dôležitého koenzýmu. Užívaním spolu s 3-

omega mastnými kyselinami zaistíme vstrebanie sa tohoto koenzýmu do organizmu.

Samozrejme nemôžeme zabudnúť na Nutrilite cesnak – čistí krv, je antiseptický,

antiparasitický, protirakovinotvorný, hypontezívny, proti nikotínový, hypoglykemický,

antireumatický, pôsobí proti hlístam, proti vredom v tráviacom trakte, pôsobí ako balzam,

redukuje triglyceridy a cholesterol, odstraňuje únavu, je použiteľný aj pri bolestiach, pri

artérioskleróznych ochoreniach, normalizuje tep srdca a zároveň zväčšuje aj rozsah

samotného tepu srdca.

Vysoký tlak nemusí byť pre nás strašiakom ak budeme dodržiavať zásady zdravej výživy,

budeme sa hýbať a obmedzíme stres.

ABOUT THE AUTHOR

Som mladý chalan ktorého baví meniť život ludí k lepšiemu. Postup ktorý aplikujem na klientoch som najprv aplikoval na sebe.Som akreditovaný a certifikovaný výživový poradca - svoje vzdelanie som nadobudol v odlišných vzdelávacích organizáciach pre čo najširší zástup informácií. Pôsobím ako spoluautor knihy 107 neodolatelných smoothie receptov. - Zakladateľ Slovenského klubu zdravia.

Rastislav Bagita 

SLOVAK HEALTH CLUB

Tel. kontakt : 0917 236 108

IČO: 50300971

DIČ: 1081179363

Miesto podnikania :

Levice /Slovensko

Archív