Prvá pomoc pri liečbe nádchy, chrípky a prechladnutia

Občas každého z nás sa snaží dostať do postele nie krásna žena, alebo príťažlivý muž, ale také nepríjemné choroby ako prechladnutie, nádcha, alebo chrípka.  Ako sa dá bojovať s týmito potvorami? Priznám sa, že keď mňa v predošlých obdobiach atakovali, tak som mala pocit, že bojujem s drakmi, ktoré majú mnoho hláv. Jednu zotneš a druhá narastie. Našťastie, už som dobojovala a nemusím sa s nimi trápiť. Preto by som sa s Vami rada podelila ako na to.

1894997-img-chripka

Najskôr však si trochu priblížime týchto nepriateľov. Medzi sprievodné znaky patria horúčka, kašeľ, bolesti hlavy, kĺbov, svalov, nádcha a podobne.

Medzi prvé príznaky chrípky patrí horúčka. Pri horúčke nezabúdajte na dostatočný príjem tekutín, tj. dva až tri litre denne. Zvýšená teplota (do 38 stupňov) je dôležitý obranný mechanizmus. Túto teplotu nie je potrebné zrážať liekmi na horúčku. Oveľa viac pre svoje telo urobíte, keď zaľahnete do perín, budete v pokoji a čo najviac spať. Ak horúčka vystúpi nad 38 stupňov, mali by nastúpiť zábaly. Nádcha sprevádza každé prechladnutie aj chrípku. Upchatý nos je trápenie spojené s každou nádchou. Pomôže od neho rozšírenie ciev v končatinách, čím dôjde k odkrveniu slizníc v nose. Napustite si do vane alebo umývadla horúcu vodu. Ideálne je, keď budete ruku alebo nohu pomaly ponárať do vody. Postupne môžete pridať ešte viac horúcej vody. Touto procedúrou sa zmenší pocit upchatého nosa. Zbraňou pri boji s nádchou je aj inhalácia slanej vody, či iných minerálnych vôd (vincentka). Bolesti hlavy, kĺbov, svalov sú ďalším typickým príznakom chrípky. Preto by ste mali dbať na dostatok odpočinku. Pri bolesti hrdla pomôže napríklad kloktanie slanej vody, vincentky alebo tzv. Priessnitzove obklady (mokrá vreckovka a cez ňu suchá šatka). Kašeľ sa často dostavuje až v závere chrípky. Vzniká dráždením dýchacích ciest. Rozlišujeme dva druhy kašľa: suchý a vlhký, inak tiež produktívny. V prvom prípade podávame preparáty na tlmenie kašľa, v druhom prípade berieme tie, ktoré uľahčujú vykašliavanie.

Paid-Sick-Leave
Kedy by sme mali navštíviť lekára?
Obyčajnú chrípku a prechladnutie by sme si mali zvládnuť vyliečiť sami. Napriek tomu sa môžu objaviť komplikácie ako napríklad zápal vedľajších ciest dýchacích alebo priedušiek. Tieto potiaže neodstránime sami, vyžadujú si poradu s lekárom. Toho by sme mali vyhľadať aj v prípade, ak horúčka presahujúca 39°C trvá dlhšie ako jeden deň, alebo pokiaľ sa zdravotný stav po troch dňoch nezlepší.

Prvou vecou, ktorú by ste mali urobiť, ak cítite, že na vás lezie nádcha, chrípka, prechladnutie alebo bolesť hrdla je vyhýbať sa cukru vo všetkých jeho formách, umelým sladidlám a spracovaným potravinám. Obzvlášť cukor je veľmi škodlivý pre imunitný systém, ktorý v čase blížiacej sa choroby musí byť posilnený a nie oslabovaný, to znamená aj fruktózový cukor z ovocných štiav a všetky druhy obilovín (keďže tie sa v tele rozkladajú na jednoduchšie cukry). V čase blížiacej sa choroby je ideálne zamerať sa na výživu, spánok, cvičenie a zvládanie stresu hneď od momentu, ako zaznamenáte prvé známky choroby. Potraviny, ktoré posilňujú imunitný systém sú napr.: fermentované potraviny (surový kefír, miso, nakladaná zelenina, kyslá kapusta), hovädzie mäso z voľno pasúcich sa kráv, hliva ustricová, kurkumín, oregano, škorica a samozrejme cesnak, ideálne konzumovaný surový a rozdrvený tesne pred zjedením (odporúčam začať  malými dávkami, keďže surový cesnak vyvoláva dočasné, pár minútové bolesti žalúdka nasledujúce hneď po zjedení, tie ale takmer vždy čoskoro odznejú).

Ďalej je dôležité piť dostatok tekutín, prevažne čistej vody. Voda je dôležitá pre optimálne fungovania takmer každého systému v ľudskom tele a taktiež pomôže s upchatým nosom a zbavovania sa sekrétov. Je potrebné piť toľko vody, aby moč bol svetlo žltej farby. Taktiež slepačia polievka pomôže zmierniť symptómy prechladnutia. Kuracie mäso obsahuje prírodnú aminokyselinu cysteín, ktorá dokáže stenčiť povlak hlienu v pľúcach, urobiť ho menej lepkavým a tým umožniť jeho jednoduchšie vykašlanie. Pre najlepší výsledok si preto urobte čerstvú slepačiu polievku sami doma. Tiež sa odporúča do nej pridať trocha čierneho korenia a štipľavej papriky (nie je však nutné, závisí  to od chuti každého človeka). Štipľavá chuť totiž okamžite spustí výron slín a iných vodnatých tekutín v ústach, hrdle a pľúcach, čo napomôže k zbaveniu sa hlienov usadených v dýchacích cestách.

Zelený čaj obsahuje protivírusové komponenty, ktoré sú taktiež užitočné proti chrípkovej infekcii.

CEN3eba0f_161421_5560822

Pri prvých príznakoch choroby naše kroky vedú úplne samozrejme do lekárne. Skôr, ako tam zájdete,  mám pre vás niekoľko tipov na účinné doplnky výživy, ktoré vám  pomôžu cítiť sa počas zimy fit.

Nutrilite Vitamín C Plus: denné užívanie vitamínu C posilňuje imunitný systém a ponúka vynikajúcu prevenciu i podporu liečby pri chrípke a prechladnutí. Tento klasický vitamín vplýva na veľa životne dôležitých funkcií. Má priaznivé účinky na bunky imunitného systému.

Nutrilite Omega-3 Complex + vit D : ponúkajú mnoho metabolických výhod, sú veľmi dôležitým faktorom zvyšujúcim funkčnosť imunity, pomáhajú telo zbaviť zápalov, zmierňujú prejavy suchej kože i príznaky spojené so stresom. Zlepšujú náladu, zvyšujú mentálnu jasnosť a neurologické funkcie. Ak konzumujeme ryby viac ako jedenkrát denne, mal by byť náš príjem nenasýtených mastných kyselín zo stravy primeraný. V našich zemepisných podmienkach, kde ryby nie sú pravidelnou súčasťou jedálneho lístka, odborníci na výživu odporúčajú každodenný príjem 1 000 mg čistého rybieho oleja alebo oleja z antarktických kôrovcov. Tieto poskytujú bezpečný, čistý a zdravý zdroj omega-3 nenasýtených mastných kyselín. Dobre známa je úloha vitamínu D pri podpore vstrebávania vápnika na udržanie silných kostí a zubov, vitamín D tiež posilňuje imunitný systém a pomáha v prevencii závažných civilizačných ochorení. Okrem toho pozitívne ovplyvňuje hladinu serotonínu, ktorý pomáha „roztopiť” našu zamrznutú náladu. Pre maximálny úžitok by sme mali od jesene až do jari prijímať dávku až 2 000 IU vitamínu D denne.

Nutrilite Cal Mag D Plus: nedostatok horčíka má vplyv na každú oblasť nášho tela, narúša náš životný komfort. Lekári upozorňujú, že trpíme chronickým nedostatkom tohto dôležitého minerálu, ktorý pomáha udržiavať zdravé kosti, podporuje optimálnu srdcovú činnosť a znižuje vysoký krvný tlak. Dôležitú úlohu zároveň zohráva pri zvyšovaní produkcie enzýmov, ktoré pozitívne ovplyvňujú tvorbu energie a podporujú obnovu buniek. Pri prejavoch svalového napätia a poruchách spánku, čo sú prvé príznaky nedostatku horčíka, mali by sme užívať 200 až 300 mg horčíka vo forme výživového doplnku denne.

Vápnik sa tiež zapája do energetického bunkového cyklu a tým pádom dodávame telu dostatok živín pri zaťažujúcom stave ako je choroba.

Nutrilite B Complex: tento komplex vitamínov pôsobí synergicky pri regulovaní rôznych životne dôležitých funkcií, pomáha zvládať stres, dopĺňať energiu a posilňovať imunitu. Je nevyhnutné dopĺňať ho každý deň, a to najmä v období fyzickej a psychickej záťaže. Pri prejavoch únavy je vhodné dopĺňať si každé ráno vitamíny radu B.

Nutrilite Echinacea Plus: zo všetkých druhov tejto liečivej byliny, ktoré sa dodnes preskúmali, iba jediná – Echinacea angustifolia – preukázala účinnosť v prevencii prechladnutia a chrípky. Jedinečnou zásobárňou účinných látok, ktoré posilňujú imunitu, je extrakt z koreňa rastliny. Znásobuje počet bielych krviniek zodpovedných za obranu organizmu pred vírusmi a baktériami.

Bakteriálne kultúry: na našu imunitu vo veľkej miere vplýva zdravie hrubého čreva. O dobrý stav jeho mikroflóry sa starajú bakteriálne kultúry. Tie podporujú rast a rozmnožovanie dobrých baktérií, ktoré napomáhajú tráveniu a detoxikácii čriev, podporujú vitamínovú syntézu a stimulujú tak imunitu organizmu. Naštartovať náš imunitný systém a udržať tráviaci trakt v rovnováhe pri nedostatku bakteriálnych kultúr v strave, pri nadmernej konzumácii kávy či alkoholu, ale aj pri strese alebo liečbe antibiotikami, môžu pomôcť bakteriálne kultúry.

Zinok – záchrana pri prvých príznakoch prechladnutia. Podľa medicínskych výskumov zinku, ukázalo sa, že ak sa podá zinok do jedného dňa od prvých príznakoch, dokáže skrátiť priemernú dĺžku trvania choroby až o 24 hodín. Tu pomôžu Nutrilite tyčinky. Zinok taktiež výrazne prispieva k zmierneniu závažnosti symptómov a celkového priebehu choroby. Odporúčané dávkovanie je medzi 50 až 65 mg denne. Užívanie zinku sa neodporúča v prípade zdravotných komplikácii ako znížená funkcia imunitného systému, astmy alebo inej chronickej choroby. Treba mať avšak na pamäti, že zvýšené prijímanie jedného minerálu môže viesť k nerovnováhe iných minerálov. Preto nie je odporúčane užívať viať zinku ako už spomenuté dávkovanie a ideálne nie každý deň, pretože by to mohlo viesť k nerovnováhe medi.

Nutrilite Cesnak – dnes už vieme, že väčšina zdravotných účinkov je spôsobená jedným zo zlúčenín síry vytvorených, keď sa strúčik cesnaku naseká, podrví alebo požuje. Táto zlúčenina je známa ako alicín a je tiež zodpovedná za charakteristickú cesnakovú vôňu. Z tráviaceho traktu vstupuje alicín do tela a putuje celým telom, kde vykonáva svoje silné biologické účinky antimikrobiálne a antibiotické účinky cesnaku vás vyliečia z chrípky. Ideálna konzumácia je surový cesnak nakrájať, chvíľu nechať na vzduchu, aby sa v ňom aktivovali účinné látky a zjesť. Je jedno či ho použijete do nátierky, do hlavného jedla, alebo len tak surový. Vďaka cesnaku sa uvoľnujú dýchacie cesty a je vynikajúci pri nádche. Inhalácia čerstvo nasekaného cesnaku vám upchaté dutiny prečistí omnoho účinnejšie ako rôzne spreje z lekárne. Kto nemá rád čerstvý, v pohode zvládne Nutrilite cesnak.

Zázvor – Zázvor sa môže významne pričiniť v boji proti chrípke. Obsahuje antibakteriálne a protizápalové látky a bacily sa majú pred zázvorom na pozore. Zázvorový čaj z nastrúhaného čerstvého zázvoru je pikantný, ale po ňom budete o krok bližšie ku zbaveniu sa chrípky.

Logo_Nutrilite_2_TM_05

Ostatné stratégie zdravého životného štýlu proti chrípke a prechladnutiu

Pri snahe o predchádzanie ochorení a hlavne pri snahe o čo najskoršie zotavenie sa, ak už choroba prepukla, by ste nemali zabúdať ani na nasledujúce dôležité činnosti:

  1. a) dostatok kvalitného spánku – nedostatok riadneho a regenerujúceho spánku môže viesť k zvýšenému riziku viróz. Imunitný systém je najefektívnejší ak človek nie je unavený od nedostatku spánku. Preto čím ste viac oddýchnutý, tým rýchlejšie sa zotavíte.
  2. b) pravidelné cvičenie – je zásadná stratégia pre zvýšenie odolnosti voči chorobám. Existujú dôkazy o tom, že už aj mierne cvičenie dokáže znížiť riziko respiračných chorôb cez posilnený imunitný systém. Pravidelné cvičenie dokáže znížiť pravdepodobnosť prechladnutia až o 50%. A v prípade, ak k prechladnutiu aj tak dôjde, tak priebeh ochorenia je oveľa miernejší.

c) zvládanie emócií a stresu – faktory vyvolávajúce stres dokážu vytvoriť u ľudí predispozíciu k infekciám a zároveň zosilniť symptómy prechladnutia alebo chrípky. Nájdenie spôsobov ako zvládať denný stres a reakcie na okolnosti, ktoré sú mimo našej kontroly, vedie k silnému a odolnému imunitnému systému.

 

 

ABOUT THE AUTHOR

Som mladý chalan ktorého baví meniť život ludí k lepšiemu. Postup ktorý aplikujem na klientoch som najprv aplikoval na sebe.Som akreditovaný a certifikovaný výživový poradca - svoje vzdelanie som nadobudol v odlišných vzdelávacích organizáciach pre čo najširší zástup informácií. Pôsobím ako spoluautor knihy 107 neodolatelných smoothie receptov. - Zakladateľ Slovenského klubu zdravia.

Rastislav Bagita 

SLOVAK HEALTH CLUB

Tel. kontakt : 0917 236 108

IČO: 50300971

DIČ: 1081179363

Miesto podnikania :

Levice /Slovensko

Archív