Môže soľ ovplyvňovať Vašu hmotnosť?

Na to, aby sme si mohli odpovedať na otázku z titulku článku si najprv povieme niečo o soli.

Soľ, teda sodík spoločne s draslíkom majú na starosti hospodárenie s vodou v našom tele. Sodík zadržiava tekutiny v medzibunkovom priestore. Draslík udržiava tekutiny vo vnútrobunkovom priestore.  V prípade vysokého príjmu sodíka teda dochádza k zadržiavaniu vody v tele. 1L vody sa rovná 1Kg a tak s príjmom sodíku v strave rastie priamo úmerne aj Váha. Aj keď sa nejedná o nežiaduci tuk, telo pôsobí zaliato, váha stúpa a v čase keď sa snažíte upraviť hmotnosť môže tento jav pôsobiť demotivujúco. Mali by ste teda vyhľadávať potraviny s nízkym obsahom sodíka ( strukoviny, zelenina, obilniny, ovocie, mliečne výrobky – nie však slané syry)

Doporučený príjem sodíku je 500mg denne pri športe sa hranica minima posúva až na 2000mg.

Tak ako je zvykom , aj tieto hodnoty sa v našich končinách prekračujú. Môže za to vysoký príjem potravín s obsahom sodíka – Pečivo, instatné jedlá, potravinové aditíva, tavené  a tvrdé syry, nadmerné používanie soli, minerálky, chipsy a pochutiny atď… Nadmerný príjem sodíku tiež negatívne ovplyvňuje krvný tlak.

Sodík je však pre naše telo dôležitý. Pri striedmom stravovaní si ľahko poradíte s rovnováhou sodíku a draslíku vo vašom tele. Stačí sa vyhýbať potravinám s vysokým obsahom, ktoré nájdete v tabuľke nižšie. V žiadnom prípade však nesiahnite po extréme v podobe  úplného vysadenia sodíka zo stravy.

PotravinaSodík (mg/100g)PotravinaSodík (mg/100g)
ObylninyOvocie
Ovsené vločky7Všetky druhy1-3
Kukurica6Zelenina
Ryža6Brokolica19
Žitná múka1Ľadový šalát2
Pšeničná múka1Zemiaky3
Žitný chlieb523Mrkva60
Pšeničný chlieb553Paprika2
Bageta418Paradajka3
Knäckebrot463Cuketa3
Celozrnný chlieb so sln. Semien.590Šampiňóny6
Slané praclíky1790Nakladané uhorky960
Cornflakes938Nakladaná kukurica209
Zmes musli15-155Mlieko a mliečne výrobky
Nevarené cestoviny5-32Mlieko 48-50
Mäso,rybyJogurt48-50
Ryby43-120Mlieko do kávy 10% tuku128
Kaviár1940Smotana40
Tuniak v oleji291Syry
Hydina, bravčové, hovädzie mäso38 – 90Feta1272
Šunka960 – 1400Cottage400
Špekačky1190Mozzarella500
TukyBrie640
Olej1Čedear632
Majonéza390 – 481Eidam520
Orechy2.60Parmezán600
Čokoláda80Romadur1230
PochutinyTavené syry1260

 

ABOUT THE AUTHOR

Zakladateľ Slovenského klubu zdravia. Akreditovaný a Certifikovaný výživový poradca. Spoluautor knihy 107 neodolatelných smoothie receptov.

Rastislav Bagita 

SLOVAK HEALTH CLUB

Tel. kontakt : 0917 236 108

IČO: 50300971

DIČ: 1081179363

Miesto podnikania :

Levice /Slovensko

Archív