Chilli na pizzu, do polievky, v omáčke, máte radi chilli?

Máte radi chilli?

Podľa vedcov ostré jedlá predlžujú život. Výskum zahrňoval 487 375 osôb od 30 do 79 rokov

v rokoch 2004 až 2008 a sledovaní boli sedem rokov. Všetci vyplňovali dotazník, kde odpovedali na otázky aký je ich celkový zdravotný stav a fyzická kondícia a či konzumujú pikantné jedlá, červené mäso, rastlinnú stravu a či pijú alkohol. Z výskumu boli vylúčené osoby, ktoré prekonali rakovinu, srdcové choroby a infarkt. Naopak bol do neho zahrnutý možný vplyv takých faktorov ako je vek, stav, vzdelanie a fyzická aktivita. Dospeli k týmto záverom: kto jedol pikantné jedlá menej ako raz za týždeň a kto ich jedol 1 až 2 dni v týždni, mohol počítať s predĺžením života o desať percent. Tí, ktorí konzumovali pikantné jedlá 3 až 6 dní do týždňa, hrozilo o 14 percent menšie riziko úmrtia. Priama úmernosť medzi tým, ako často tieto osoby jedli pikantné jedlá a rizikom úmrtia, bola rovnaká tak ako u mužov, tak i u žien a výraznejšie sa prejavovala u tých, ktorí pili alkohol. Konzumácia čerstvých chilli prapričiek je podľa vedcov zrejme spojená s menším rizikom úmrtia na zhubné nádory, ischemickú chorobu srdca a cukrovku. Taktiež zistili, že chilli môže zvýšiť schopnosť tela spaľovať tuk a potlačiť chuť k jedlu. Dôvodom všetkého je kapsaicín, t.j. látka , ktorá dáva paprike a chilli papričkám ich charakteristickú štipľavosť, stimuluje prirodzený proces, pri ktorom je okamžite premenený na teplo, spáli kalórie automaticky , skôr než si ich telo uloží. Pôsobí nielen ako silné afrodiziakum, ale v súvislosti s chudnutím má schopnosť zrýchľovať metabolizmus. Kapsaicín v tele pôsobí aj protizápalovo a dezinfekčne. Dokonca má aj termogénne účinky, t.j. vplyvom tepla v organizme spúšťa procesy, ktoré napomáhajú spaľovaniu tukov, hlavne v oblasti brucha. Z prieskumu bolo dokázané že keď muži a ženy konzumovali jedlá, ktoré obsahovalo chilli, cítili sa menej hladní a aj menej jedli. Pridaním chilli do jedla, ktoré obsahuje nízky obsah tuku, pomôže uspokojiť našu túžbu po oleji. Pozor však, aby ste chilli nekonzumovali príliš veľa. V rozumných dávkach je čili chutná a zdravá. Ostrá chuť sa udržiava na jazyku dlhšiu dobu, preto tak rýchlo nepociťujeme hlad. Pre správne chudnutie však nepomôže iba jesť stále chilli, netreba zabúdať na správnu vyváženú stravu, pohyb a dostatočný pitný režim.

chilli-love-300x243

Pálivosť papričiek objavil  Wilbur Scovill. Bol to americký lekárnik známy vytvorením Scovillovho organoleptického testu (Scovillova škála – SHU Scoville heat unit). Celé roky ho ale sužovala jedna otázka: „Ako len, pre pána kráľa, zmerať pálivosť?“ Zistil, že jazyk je dostatočne citlivý na to, aby dokázal identifikovať pálivosť chilli papričiek. toto zistenie viedlo k vytvoreniu organoleptického testu, ktorý bol zdokonalený o vytvorenie Scoville heat unit (SHU) – stupnice pálivosti, vďaka čomu bolo možné porovnávať stupeň pálivosti jednotlivých chilli papričiek a omáčok. Dnes oslavujeme jeho 151. výročie narodenia.

Pridávam recept na domácu chilli omáčku pre všetkých milovníkov ostrých jedál. Jej pálivosť samozrejme závisí na tom, aký druh papričiek si pre prípravu zvolíte. A teraz už samotný recept:

Na olivovom oleji osmažíte cibuľku, ku ktorej pridáte nakrájané papriky a cesnak (na 1 pohár = 250 ml cibule pridajte asi 6 paprík). Restujte približne 5 min., potom znížte teplotu, pridajte 1 kg nakrájaných paradajok, 1 pohár octu (alebo množstvo podľa vašej chuti), 2 ČL (čajová lyžička) soli a 2PL (polievková lyžica) cukru. Varte pokiaľ paradajky nezmäknú (približne 5 min.) Potom všetko rozmixujte a horúcu omáčku prelejte do pohárov (zaváracích), dobre uzatvorte a skladujte v chlade.Bez názvu

Chilli omáčku si môžete podobným postupom pripraviť tiež z paprík, cesnaku, cibule, mrkvy a jablčného octu. Na internete nájdete množstvo receptov. Určite si takto zvládnete doma uvariť takú omáčku, ktorá najviacej poteší vaše chuťové poháriky.

ABOUT THE AUTHOR

Som mladý chalan ktorého baví meniť život ludí k lepšiemu. Postup ktorý aplikujem na klientoch som najprv aplikoval na sebe.Som akreditovaný a certifikovaný výživový poradca - svoje vzdelanie som nadobudol v odlišných vzdelávacích organizáciach pre čo najširší zástup informácií. Pôsobím ako spoluautor knihy 107 neodolatelných smoothie receptov. - Zakladateľ Slovenského klubu zdravia.

Rastislav Bagita 

SLOVAK HEALTH CLUB

Tel. kontakt : 0917 236 108

IČO: 50300971

DIČ: 1081179363

Miesto podnikania :

Levice /Slovensko

Archív