Cesta k zdravému tráveniu?

Konzumovať dostatok ovocia a zeleniny nie je len odporúčané klišé. Naše telo a hlavne trávenie si na zeleninu a ovocie potrpí. Poďme si to ale rozobrať pekne od základov.  Z vlastnej praxe viem, že mnoho ľudí má tráviace problémy. Nie že by išlo o niečo extrémne vážne, ale nafukovanie, zápcha, plynatosť a rôzne iné problémy spojené s trávením dokážu byť nepríjemné.

A však je na mieste zdvihnúť varovný prst, nakoľko štáty strednej Európy majú prvenstvo vo výskyte rakoviny hrubého čreva.  Tieto problémy vznikajú vo väčšine nedostatočným príjmom vlákniny. Vláknina je vlastne nestráviteľná zložka potravy tvorená z rastlinných produktov. Vlákninu teda hľadajme v zelenine, ovocí, strukovinách, obilninách, semienkach. Vláknina má schopnosť dotvárať konzistenciu stolice, čistiť črevá, vyživovať črevnú mikroflóru. Ako zistím že prijímam dostatok vlákniny? Prvý znakom dostatočného príjmu vlákniny je pravidelná stolica 1-4 x denne. Stolica má byť zlatisto hnedá a mala by plávať na hladine. Svetová zdravotná organizácia odporúča denný príjem zeleniny ( 400 g ) a ovocia ( 300 g ) alebo minimálne 30 g vlákniny denne. Vlákninu môžeme pohodlne dopĺňať napríklad pridaním chia semienok alebo ľanových semienok do stravy.

ZISTI VIAC O VÝŽIVOVOM PORADENSTVE OD RASŤA BAGITU

Chutná kombinácia je napríklad banán s bielim jogurtom a chia semiačkami. Na vysoký príjem vlákniny by si však mali dať pozor ľudia so zápalom čriev. V tomto prípade by sa stav mohol zhoršiť.

Keď už sa rozhodnete dopĺňať vlákninu doplnkami výživy alebo funkčnými potravinami , vyhnite sa otrubám alebo iným formám tvrdej ťažko stráviteľnej vlákniny. Pozor na čierne pečivo! Nie všetko čierne pečivo je celozrnné. Ak si do jedálnička zaradíte celozrnné pečivo , malo by po správnosti obsahovať zrná semien aj vo vnútri, nie len na vrchnej posýpke pečiva. Nie všetky tráviace problémy však vyrieši vláknina. Ak vaše problémy pretrvávajú, môže byť na vine aj nejaká forma intolerancie. Toto by ste však mali konzultovať so svojím lekárom.

ABOUT THE AUTHOR

Som mladý chalan ktorého baví meniť život ludí k lepšiemu. Postup ktorý aplikujem na klientoch som najprv aplikoval na sebe.Som akreditovaný a certifikovaný výživový poradca - svoje vzdelanie som nadobudol v odlišných vzdelávacích organizáciach pre čo najširší zástup informácií. Pôsobím ako spoluautor knihy 107 neodolatelných smoothie receptov. - Zakladateľ Slovenského klubu zdravia.

Rastislav Bagita 

SLOVAK HEALTH CLUB

Tel. kontakt : 0917 236 108

IČO: 50300971

DIČ: 1081179363

Miesto podnikania :

Levice /Slovensko

Archív