Čo by ste mali vedieť o bielkovinách a aminokyselinách

Pojem AMINOKYSELINY ste už určite neraz počuli nie každý si ho však vysvetľuje správne. Pozrime sa týmto zložkám bielkovín trošku bližšie na korienok.

Aminokyseliny sú stavebné častice z ktorých sa skladajú bielkoviny. Bielkoviny čiže proteíny sú zložene z 22 rôznych typov aminokyselín. Základné delenie zvykne byť označené ako esenciálne ane-esenciálne. Medzi ne-esenciálne patria aminokyseliny, ktoré si telo dokáže vyrobiť z dostupných zdrojov.  Medzi ESENCIÁLNE patrí 9 aminokyselín  a to sú: leucín, isoleucín, histidín, lysin, methionin, fenylalanin, threonin, tryptofan a valín. Všeobecne delíme zdroje bielkovín na plnohodnotné a neplnohodnotné. Plnohodnotné sú tie ktoré obsahujú prevažne väčšinu esenciálnych aminokyselín v správnom množstve. Medzi kompletné sú radené hlavne proteín obsiahnutý vo vajíčku a tiež kazeín-hlavná proteínová zložka mlieka. Medzi nekompletné zdroje patria napríklad zelenina a strukoviny. Tento fakt je obzvlášť dôležitý hlavne pre vegetariánov  pretože si musia dávať obzvlášť pozor na to aby ich potrava bola správne nakombinovaná a obsahovala dostatočné množstvo všetkých esenciálnych aminokyselín. Bežný človek nájde tieto aminokyseliny v klasickej porcií hovädzieho mäsa.

Výživový poradca Rasťo Bagita

Získavame denne správny pomer a množstvo týchto aminokyselín z bežnej stravy?

Asi tušíte že to nie je také ľahké. Aby sme doplnili správny pomer týchto aminokyselín museli by sme zjesť oveľa viac mäsa a vajec ako doteraz. Esenciálne aminokyseliny je potrebné dopĺňať v rovnomerných a dostatočných množstvách pretože len pri takejto kombinácií dochádza k správnej regenerácií a rastu. Najčastejší nedostatok v príjme aminokyselín tvorí methionin ktorého je v potravinách značný nedostatok. Dokonca ani v bežných doplnkoch stravy ako sú BCAA neni obsiahnutý Methionín (BCAA – Valin, leucín a izoleucín.)  V prípade že nemáte dodávané aminokyseliny v správnom množstve a pomere môžete cvičiť a behať do zbláznenia k správnemu rastu svalstva a dostatočnej regenerácií organizmu nedôjde.

Najdôležitejšia informácia, ktorú by ste si mali z tohoto článku odniesť je že aj keby ste doplnili 100% aminokyselín pri 8/9 typov a posledný 9 len na 50% Vaše telo dokáže využiť na rast a regeneráciu len 50% zo všetkých aminokyselín. Ich využitie je totiž limitované najmenším celkovým množstvom jednotlivých esenciálnych aminokyselín.

Tieto informácie sú obzvlášť dôležité pre športovcov ktorý chcú budovať svalovú hmotu ale aj pre ludí ktorý majú v pláne schudnúť.

Po väčšine nájdete všetky potrebné aminokyseliny v potrebnom množstve v proteínových doplnkoch športovej výživy.

 

ABOUT THE AUTHOR

Som mladý chalan ktorého baví meniť život ludí k lepšiemu. Postup ktorý aplikujem na klientoch som najprv aplikoval na sebe.Som akreditovaný a certifikovaný výživový poradca - svoje vzdelanie som nadobudol v odlišných vzdelávacích organizáciach pre čo najširší zástup informácií. Pôsobím ako spoluautor knihy 107 neodolatelných smoothie receptov. - Zakladateľ Slovenského klubu zdravia.

Rastislav Bagita 

SLOVAK HEALTH CLUB

Tel. kontakt : 0917 236 108

IČO: 50300971

DIČ: 1081179363

Miesto podnikania :

Levice /Slovensko

Archív