Výživa detí a dospievajúcich 2/2

V prvom dieli sme sa sústredili na základné doporučenia pri výžive detí a vplyv výživy na vývoj mozgu dieťaťa. V druhej časti sa pozrieme na vplyv bielkovín na vývoj a rast dieťaťa a rozdelenie energetického príjmu.

Výživa detí a dospievajúcich 1/2

Vplyv bielkovín na rast a vývoj dieťaťa:

Táto tematika by mala zaujímať hlavne rodičov ,ktorí imponujú k silne vegetariánskym stravovacím návykom. V strave dieťaťa by obsah bielkovín nemal klesnúť pod 15% a z tohto množstva by aspoň 40% mali tvoriť živočíšne bielkoviny. Ako optimálna hodnota sa uvádza 60-70% živočíšnych bielkovín z celkového prijatého množstva. S týmto tvrdením nemusia súhlasiť vegáni, ktorí si zastúpenie všetkých aminokyselín v strave dokážu rozumne kontrolovať a regulovať. Človek , ktorý nemá skúsenosti a vedomosti o zložení  vegetariánskej stravy, môže svojim konaním zapríčiniť nedostatočný vývoj dieťaťa pre nedostatok nutrientov v strave.

Množstvo potreby bielkovín sa odvíja od veku, športovej aktivity a pohlavia. Nedostatok bielkovín može spôsobiť spomalenie rastu a vývoja, zníženie obranyschopnosti, spomalenie regenerácie. Nasledujúca tabuľka uvádza hodnoty určené pre NEŠPORTUJÚCE DETI.

Energetické rozdelenie pokrmov počas dňa:

Jeldo by malo byť rozložené do 3-6 porcí , takto má telo neustály prísun energie a nemusí si žiadnu ukladať.

Raňajky by mali tvoriť približne 25% energetického príjmu. Tvoria  energetický štart do nové dňa.

Na desiatu sa namiesto bieleho pečiva alebo sladkostí preferujte jogurty, kefíre alebo ovocie.

Obed- do obeda by sme mali prijať okolo 60% energie. Preto percentuálne zastúpenie obeda by malo byť 30-35%.

Olovrant- by mal tvoriť okolo 10% energetického príjmu. Opäť sa oplatí isť viac do nesladených pokrmov s nízkym glykemickým indexom. Ak však dieťa športuje treba obsah a pomer živín pripôsobiť.

Večera by mala obsahovať 15-20% energetického príjmu. Na večeru volíme energeticky ľahké jedlá, nemusia byť nutne teplé.

Na vyššie uvedené rozloženie jedálnička existuje mnoho pohladov. S týmito doporučeniami sa však stretnete najčastejšie.

Pár informácií na záver:

Deti majú vo zvyku preberať stravovacie návyky od rodičov. V období puberty sa však stáva, že začnú preberať návyky od rovesníkov. Hovoríme o efekte sociálneho napodobovania.

Dospelí človek potrebuje mať 6x skúsenosť pre oblúbenie si novej potraviny. U dieťaťa je to až 11x.

Nenúťte dieťa konzumovať potraviny ktoré odmieta, prehlbujete v ňom nechuť voči týmto potravinám.

Tak isto neodmeňujte dieťa za to, že niečo zje alebo vypije. Taktiež to neprispieva k oblúbenosti danej potraviny.

Rodičia detí s nadváhou sa často spoliehajú na to, že sa dieťa vytiahne. Aj keď sa tento jav v puberte stáva, netreba sa na to spoliehať a treba dbať na vyvážené stravovanie a pohybovú aktivitu.

Pre správny rast kostí a zubov je nevhodné často a pravidelne podávať deťom tavené syry.

Obtiažne može byť vyhýbať sa sladeným nápojom. Treba sa však vyhnúť aj veľkému príjmu džúsov, sladených čajov, alebo minerálnych vôd.

Medzi doplnky výživy, ktoré by mali deti užívať stačí zaradiť detský multivitamín, poprípade vápnik alebo základné antioxidanty (Vit. C, karotoneidy) a netreba zabúdať ani na omega 3 a však stále treba dbať na doporučené dávkovanie v súvislosti z vekom dieťaťa.

 

 

ABOUT THE AUTHOR

Zakladateľ Slovenského klubu zdravia. Akreditovaný a Certifikovaný výživový poradca. Spoluautor knihy 107 neodolatelných smoothie receptov.

Rastislav Bagita 

SLOVAK HEALTH CLUB

Tel. kontakt : 0917 236 108

IČO: 50300971

DIČ: 1081179363

Miesto podnikania :

Levice /Slovensko

Archív