Výživa detí a dospievajúcich 1/2  

Najzdravšie a najprirodzenejšie pre deti je materské  mlieko, ktoré zaisťuje optimálny rast a vývoj dieťaťa. Poskytuje potrebnú energiu, živiny (tuk, bielkoviny, v menšej miere sacharidy, vitamíny, minerálne látky a enzýmy), vodu a dôležité ochranné látky ovplyvňujúce imunitu organizmu. Neodporúča sa kratšia doba kojenia ako 4-6 mesiacov. Počas prvých 6 mesiacov nepotrebuje dieťa žiadne príkrmy, čaje ani ovocné šťavy. Tekutiny je treba dodávať len pri vysokých teplotách  alebo v prípade, že má dieťa horúčku.

Výživa detí sa odlišuje od výživy dospelých a to na základe potrieb spojených s intenzívnym rastom a vývojom.

Základné doporučenia pre výživu detí:

1.Doprajte deťom rozmanitú a pestrú stravu, bohatú na ovocie a zeleninu, celozrnné potraviny, mliečne výrobky, ryby a hydinu. ( pozor na kvalitu kuracieho mäsa )

2. Nenechajte deti prejedať sa, ale ani hladovať. Mali by mať nastavené pravidelné stravovanie 3 až 6x denne, veľkosť porcie by mala byť prispôsobená pohybovej aktivite, hmotnosti a rastu.

3. Na tanieri treba dbať na prísun kvalitných zdrojov bielkovín  ( hydina, ryby, strukoviny, obilniny) v malom množstve mliečne výrobky.

4. Uprednostňujeme kvalitné rastlinné tuky a oleje voči živočíšnym.

5. Cielene sa vyhýbame konzumácií sladkostí – cukor, sladené nápoje, sladkosti. Zdroj sacharidov by mali byť cereálie, ovocie a zelenina.

6. Veľmi dôležitý je správny pitný režim , ideálna je čistá filtrovaná voda – vodný filter e-spring – a hlavne pravidelný prísun tekutín . Najväčší problém tvorí vysoký príjem sladených nápojov.

7. Do 1 roku nesolíme jedlo vôbec do 3 rokov solenie obmedzujeme. Ľadviny nie sú prispôsobené na nadbytočné odstraňovanie sodíka z tela.

8. Najľahšie sa učí deti zdravo stravovať vlastným príkladom, pretože stravovacie zvyky detí sú zrkadlovým obrazom stravovania ich rodičov.

Energetický príjem v detstve:

Denný energetický príjem dieťaťa je úzko spätý s jeho rastom, aktivitou, vekom a ostatných faktoroch. Platí však, že s vekom spotreba energie na Kg hmotnosti klesá napr. Kojenci cca 100kcal/kg váhy, šesťročné deti 80kcal/kg pätnásť ročné deti 50kcal/kg)

Vplyv výživy na rast a vývoj mozgu:

Mozog začína rásť hneď od počatia. Počas prvej polovice tehotenstva  sa mozgové bunky množia rýchlosťou trinásť násobku za sekundu. Výsledný počet mozgových buniek je približne 100 miliárd. Mozog sa vyvíja najrýchlejšie v prvých dvoch rokoch života a zhruba v piatich rokoch dosiahne svojej konečnej veľkosti. Okrem rastu sa v mozgu množia aj nervové dráhy umožňujúce prenos nervových signálov a rozvetvuje sa nervová sústava po celom tele.

Výživa detí a dospievajúcich 2/2

 

ABOUT THE AUTHOR

Zakladateľ Slovenského klubu zdravia. Akreditovaný a Certifikovaný výživový poradca. Spoluautor knihy 107 neodolatelných smoothie receptov.

Rastislav Bagita 

SLOVAK HEALTH CLUB

Tel. kontakt : 0917 236 108

IČO: 50300971

DIČ: 1081179363

Miesto podnikania :

Levice /Slovensko

Archív