Predmenštruačný syndróm

Únava, depresie, nafukovanie, bolesti v podbrušku alebo časté zmeny nálad. Takéto stavy zažíva približne 70% žien v období jedného alebo dvoch týždňov pred menštruáciou.  Jedná sa teda o súbor príznakov postihujúci psychickú ale aj fyzickú zložku tela.  Niektoré ženy postihujú tieto príznaky v menšej miere. Existujú však aj také, ktoré nedokážu normálne žiť a pracovať. Aj tu platí pravidlo jedinečnosti každého človeka.

Čo však spôsobuje predmenštruačný syndróm?

Jednou z hlavných príčin vzniku PMS je nerovnováha ženských hormónov estrogénu a progesterónu v druhej polovici menštruačného cyklu, po ovulácii. Nadbytok enstrogénu v kombinácií s nízkym množstvom progesterónu sa môže podielať na chemickej nerovnováhe, ktorá ovplyvnuje pochody v mozgu a tak spôsobuje depresie alebo zmeny nálad. Tieto procesy môžu ovplyvniť aj zvýšenú produkciu prolaktínu, ktorý zodpovedá za zvýšenú citlivosť pŕs. Takéto hormonálne výkyvy potom vedú k zadržiavaniu vody v organizme, čo ovplyvnuje krvný obeh a znižuje množstvo kyslíku privádzaného do maternice, vaječníkov a mozgu.

Typy pre výživu:

Pri riešení PMS je nejdôležitejšia správna životospráva. Tak ako pri väčšine problémov je dôležité nastaviť pravidelný a vyvážený stravovací režim a pohybovú aktivitu. Medzi pohybovú aktivitu zaradujeme napríklad prechádzky alebo výjazd na bicykli. Ostáva pravidlom minmálne 10000 krokov denne, čo je zhruba 7,5 -8 Km. V strave uprednostňujeme dostatok ovocia , zeleniny a celozrnných produktov. Obmedzujeme nápoje s obsahom alkoholu a kofeínu, naopak zvýšime prívod tekutín a to najlepšie čistej filtrovanej vody.

Medzi doplnkovú výživu zaradujeme napríklad Omega 3 komplex, ktoré pozitívne pôsobia na citlivosť prsníkov. Veľa žien, ktoré trápi PMS majú nedostatok horčíka, preto je dôležité dopĺňať aj tento minerál. Vitamíny B komplexu majú tiež pozitívny vplyv na nervový systém.

Návrh užívania doplnkovej výživy:

Omega 3 komplex 3x denne

B komplex – 1x Ráno/ 1x hodinu pred spánkom.

Cal/Mag -1X Ráno / 2x pred spaním

Multivitamín s antioxidantami : Ako možná alternatíva k B -komplexu a Cal/Mag

ABOUT THE AUTHOR

Zakladateľ Slovenského klubu zdravia. Akreditovaný a Certifikovaný výživový poradca. Spoluautor knihy 107 neodolatelných smoothie receptov.

Rastislav Bagita 

SLOVAK HEALTH CLUB

Tel. kontakt : 0917 236 108

IČO: 50300971

DIČ: 1081179363

Miesto podnikania :

Levice /Slovensko

Archív