Je vhodné zaradiť ovocie do jedálnička?

Ako výživový poradca sa asi najčastejšie stretávam s otázkami o ovocí. Ľudia sú často až chorobne vystrašení z prijímania akýchkoľvek cukrov alebo sladkých vecí a tak sa dostávajú na rad otázky a poznámky typu : “ mám vynechať ovocie v diéte? „, “ priberá sa z ovocia? “ , “ ovocie obsahuje veľa cukrov “ ,  “ ovocie nepatrí do redukčného jedálnička „….

Je to však pravda? Určite nie! V článku sa pozrieme na hlavné výhody konzumácie ovocia ako pre nadšencov fitness tak pre ľudí s vôľou zachovať si zdravie čo najdlhšie.

K čomu je teda dobré ovocie?

Ovocie vo veľkej miere prispieva k doplneniu sacharidov teda cukrov. Čo je však dôležité, určitá miera týchto sacharidov je zo skupiny fruktooligosacharidov, čo je medzi skupina medzi jednoduchými a zložitými sacharidmi. Fruktooligosacharidy sú označované ako prebiotíká ktoré majú priaznivý vplyv na črevnú mikroflóru. Ďalší faktor, ktorý prispieva k lepšiemu a kvalitnejšiemu využitiu sacharidov v ovocí je prítomnosť vlákniny. Tá má schopnosť predlžovať vstrebávanie cukrov , čo znamená pre náš organizmus kvalitnejšie využitie sacharidov ako energie.

Okrem týchto dvoch benefitov má ovocie v určitej miere vysoký obsah antioxidantov, vitamínov, minerálov a fytonutrientov , čo je však podla môjho názoru diskutabilná téma. Súhlasil by som z týmto vyjadrením na 100% v prípade, že by išlo o absolútne čerstvé ovocie bez faktorov, ktoré prispievajú k degradácií a oxidácií prospešných látok obsiahnutých v ovocí.

Koľko ovocia by sme mali zjesť denne? Odporúčaný denný príjem ovocia je 350g, čo predstavuje približne 3 kusy ovocia denne alebo obdobné množstvo 100% džúsu. Našťastie máme k dispozícií rôzne možnosti ako efektívne a chutne doplniť minimálny denný príjem ovocia.

Pozrime sa bližšie na výhody konzumácie čerstvého ovocia.

Okrem toho, že obsahuje mnoho životu prospešných látok ako sú vitamíny, minerály , fytonutrienty a antioxidanty obsahuje aj vlákninu. Vláknina je na Slovensku zložka potravy najviac zanedbávaná. O tom sa môžeme presvedčiť v štatistikách o obezite, rakovine hrubého čreva atď… Minimálny denný príjem vlákniny je určený na 30g. Podľa mojich skúseností bežný človek vo svojom jedálničku prijíma denne zhruba 10-15g vlákniny, čo predstavuje polovicu denného príjmu. Vláknina má blahodárne účinky vo viacerých sférach. Delíme ju na rozpustnú a nerozpustnú. Rozpustná slúži na výživu črevnej mikroflóry, zvyknú ju odporúčať aj ako probiotikum. Nerozpustná pomáha čistiť hrubé črevo. Nakoľko ju náš organizmus nedokáže spracovať, správa sa v našom čreve ako “ metla „. Ananás má spomedzi ovocia najväčší obsah nerozpustnej vlákniny. Pri zvýšenej konzumácií môžete okúsiť menej príjemný efekt vlákniny a to je zápcha. Pri užívaní doplnkov výživy s obsahom vlákniny nezabudnite piť väčšie množstvo vody. V ideálnom prípade má vláknina funkciu zlepšovať pohyb tráveniny v črevách, čistiť črevá a zabraňovať zápche.

05_thinkstock_cz_121107920

Vitamíny a minerály v ovocí pôsobia priaznivo na zdravie a regeneráciu.

Sú neodlúčiteľnou súčasťou nášho života a je potrebné ich sústavne dopĺňať. Farba ovocia signalizuje prítomnosť rôznych druhov vitamínov, minerálov a antioxidantov, ktoré sa v určitej miere kombinujú. Odporúčam však konzumovať rôzne spektrum ovocia pre doplnenie širokého spektra týchto blahodárnych látok. Prítomnosť fytonutrientov v ovocí má navyše význam pre synergický efekt mikroživín. Tzn, že efekt mikroživín sa násobí. Rôzne vitamíny a minerály majú v tele rôzne funkcie. Po tom, čo svoju funkciu dokončia, môžu byt za pomoci iných vitamínov alebo fytonutrientov znovu reaktivované a pokračovať vo svojom blahodárnom účinku.

Najznámejšími skupinami fytonutrientov sú:

  • Terpény , sem patria aj veľmi známe karotenoidy
  • Flavonoidy (Polyfenoly) zahrňujúc Izoflavony (Fytoestrogény)
  • Inositol fosfáty
  • Lignany (Fytoestrogény)
  • Isothiocyanates
  • Fenoly
  • Saponíny
  • Sulfidy a tioly

Nebojte sa teda ovocia, 3 kusy denne alebo 350g je optimálna denná doporučená dávka. Doplníte s ním vitamíny minerály, fytonutrienty, antioxidanty a vlákninu. Určite z neho nepriberiete, ani nezaškodí Vášmu zdraviu. Optimálne je jesť ho pred alebo po tréningu pre doplnenie sacharidov . Pre tých, ktorým robí konzumácia ovocia problémy, sú na trhu výživové doplnky. Na trhu ich nájdete veľké množstvo, no vo finále sa treba pozerať na kvalitu nie na cenu. Uprednostnil by som určite prírodné doplnky výživy pred syntetickými. Výhoda prírodných doplnkov výživy je práve obsah prírodných zložiek minimálne pozostatkov  fytonutrientov ( záleží od technologického spracovania a ošetrenia ) ktoré majú už vyššie spomínaný synergický efekt.

original

ABOUT THE AUTHOR

Zakladateľ Slovenského klubu zdravia. Akreditovaný a Certifikovaný výživový poradca. Spoluautor knihy 107 neodolatelných smoothie receptov.

Rastislav Bagita 

SLOVAK HEALTH CLUB

Tel. kontakt : 0917 236 108

IČO: 50300971

DIČ: 1081179363

Miesto podnikania :

Levice /Slovensko

Archív