Čo je to malnutrícia ?

Medzi najdôležitejšie parametre, ktoré sa sledujú pri strave patria obsah živín a energie v strave. Akonáhle dochádza k výraznej odchýlke týchto dvoch parametrov, dochádza k určitým zmenám. Pri úprave telesnej hmotnosti je nutné regulovať príjem energie a živín. Problém však môže nastať z dlhodobého hladiska, pri vysokom príjme (obezita) alebo nedostatočnom príjme (malnutrícia).

Malnutrícia teda podvýživa je definovaná ako: stav nedostatku živín dôležitých pre funkcie ľudského teľa. Jedná sa teda o nedostatok makroživín (cukry, tuky, bielkoviny) a mikroživín (vitamíny, minerály).

Rozlišujeme malnutríciu na : 

  1. Energetická malnutrícia – vzniká pri nedostatočnom príjme energie.
  2. Proteínová malnutrícia – vzniká pri nedostatočnom príjme bielkovín.

Energetická malnutrícia môže vzniknúť ako pri športovcoch, ktorí nemajú spočítaný príjem energie tak u bežných ludí, ktorí majú nepravidelné stravovanie. Ale aj u ľudí s ochorením, ktoré ovplyvňuje vstrebávanie a využitie živín . Vo väčšine prípadov dochádza ku katabolickým procesom medzi ktoré patrí napríklad ubúdanie svalstva.

Proteínová malnutrícia vzniká pri zníženom príjme bielkovín, napríklad u ľudí, ktorí nekonzumujú alebo obmedzujú mäso a mliečne výrobky. Vegetariánske stravovanie nemusí znamenať nedostatočný príjem bielkovín ak má človek prehľad v zložkách stravy a spočítaný potrebný príjem bielkovín z rastlinnej stravy. Bielkoviny sú dôležitou súčasťu stravy pre náš organizmus. Majú na starosti obnovu tkanív a sú dôležite pre správnu funkciu organizmu.

Základný príjem energie si môžte pohodlne vypočítať na základe vzorcov: 

Ženy: (1,85 x výška v cm) + (9,55 x hmotnosť v kg) – (4,67 x vek) a pripočítajte 655 = Váš základný energetický príjem

Muži: (5 x výška v cm) + (13, 6 x hmotnosť v kg) – (6,7 x vek) a pripočítajte 66 =Váš základný energetický príjem

Následne je potrebné tento príjem navýšiť o energetický výdaj organizmu, podľa parametrov ako sú: Fyzická aktivita, zdravotné problémy, pracovné zaťaženie, stress.

Získanú energetickú hodnotu rozdelíme podľa parametrov WHO ( svetovej zdravotníckej organizácie )

55% Sacharidov / 25% Tukov / 20% Bielkovín 


Zaujímalo by Vás aké sú Vaše momentálne stravovacie návyky? Analýza stravovacích návykov Vám s prehľadom odhalí, ktoré zložky vo vašej strave prijímate v nadbytočnom alebo nedostatočnom množstve.

Info. Analýza stravovacích návykov

ABOUT THE AUTHOR

Zakladateľ Slovenského klubu zdravia. Akreditovaný a Certifikovaný výživový poradca. Spoluautor knihy 107 neodolatelných smoothie receptov.

Rastislav Bagita 

SLOVAK HEALTH CLUB

Tel. kontakt : 0917 236 108

IČO: 50300971

DIČ: 1081179363

Miesto podnikania :

Levice /Slovensko

Archív